DIE KANT MOEST HET WORDEN
Ik ben op mijn 16de naar de MDS gegaan om mijn middenstandsdiploma te halen. Dan kon ik later in ieder geval onze kaas- en delicatessenwinkel overnemen. Ondanks dat ik eigenlijk niet goed wist wat ik later wilde worden, was dat een goede keuze! Op deze school kwam ik in contact met het vak etaleren. Ik stond meteen ‘AAN’. Die kant moest het worden. Wel in de retail - dat is me met de paplepel ingegoten - maar dan op visueel vlak. Het bracht me een paar jaar later op St-Lucas in Boxtel, waar ik me helemaal mocht laten gaan, creatief gezien. De richting heette toen nog reclame- en presentatietechnieken: etaleren, fotografie, ontwerpen en kunstgeschiedenis waren mijn favoriete vakken. Een fantastische ervaring en heel veel nieuwe inzichten en kennis. En geweldige feestjes, maar dat terzijde.
OMZET VERHOGEND

Met een mooi diploma van St-Lucas werd ik al snel aangenomen bij OPEN32, als reizend visual merchandiser. In een gaaf busje met Silver Creek erop en met een hoop decoratie achterin ging ik ‘mijn winkels’ bezoeken. Training geven over VM en vormgeven aan de etalages. Later kwam ik terecht bij V&D, waar ik als Visual Presentator het land door ging. Bedrijfsleiders adviseren en afdelingen aanpakken volgens de VM-richtlijnen. Hier heb ik geleerd wat goede VM en de juiste presentatie voor verschil kunnen maken in omzet. Op maandag kregen we altijd de cijfers door en dan kon je meteen zien waar we geweest waren. De omzet liet altijd een piek zien. Beleving is moeilijk meetbaar, maar als je het goed doet verdient het zichzelf zeker terug!

VISUEEL VERLEIDEN
Bezoekers willen visueel verleid worden. Als de producten of ruimtes goed gepresenteerd zijn komen mensen graag terug en dat is wat je witl. Dit geldt in mijn ogen voor alle ruimtes. Ook in een cafetaria of de wachtruimte bij de tandarts wil je beleving ervaren. Mijn opdrachten lijken soms wat divers maar het is altijd een verhaal, een concept. Klein of groot: het moet kloppen. Of nu een beursstand, etalage of een interieur voor een restaurant is, dat is om het even. Een goede inrichting zorgt dat de bezoeker zich prettig voelt en terug komt.
KRACHT

Mijn kracht is om te werken met bestaande ruimte en materialen. Dit het ik wel geleerd bij alle retailbedrijven waar ik heb gewerkt. Gegeven: dit zijn de producten en de meubels, dit zijn de meters: maak er iets goeds van. Enorme budgetten waren er niet. Hoe kun je hier het beste uit halen met beperkte middelen? Het leegkopen van een luxe woonwinkel kan iedereen. Dan is het sowieso een plaatje, maar ik kan echt een verschil maken met de juiste kleuren, lijnen, vlakken, behang en decoratie. Herbruikbare meubels of accessoires kunnen een verrassend effect geven. Hiervoor kiezen is bovendien ook nog goed voor het milieu en je portemonnee. Het hoeft niet enorm duur te zijn om een nieuwe sfeer neer te zetten en van een probleem een eyecatcher te maken. Dat is mijn ‘puzzel’. Staat er een pilaar midden in de ruimte? Dan kunnen we die gebruiken om iets gaafs neer te zetten. Bekijk in mijn portfolio bijvoorbeeld maar eens hoe ik de uitdagingen bij Lunchcafé Vons en flexwerkplek De Zaak heb opgelost

RUIS
Je kent het wel: een bakje folders hier, een prulletje daar. Voor je het weet ligt de hele toonbank vol en plakt er van alles op het raam. Alleen al door een ruimte te scannen en de ruis weg te nemen kun je veel resultaat behalen. Wanneer je hier dagelijks tussen staat zie je dat vaak niet meer. Bedrijfsblindheid overkomt de besten. Dan kan een inzicht van buitenaf zeer waardevol zijn. Producten clusteren en alles wat niet nodig is, een andere plek geven. Kun je hier hulp bij gebruiken: dan kom ik graag bij je langs. Zie Sunflower lunchcafé in mijn portfolio voor een voorbeeld.
OP DE VLOER EN ACHTER DE SCHERMEN

In de functie van Concept Developer kwam mijn kennis van alle productgroepen op de vloer goed van pas. Samen met het bouwbureau bedachten we nieuwe concepten voor bijvoorbeeld beenmode en reisbagage. Het was heel fijn om zoveel op de vloer gewerkt te hebben, omdat je dan wist of die fotolijstjes überhaupt wel in die presentatiebak pasten. Mijn taak was het bedenken en visualiseren van concepten voor alle winkels met foto’s, schetsen en voorbeeldwanden. In die tijd heb ik heel veel geleerd over de programma’s Illustrator en Photoshop en deze eigen gemaakt. Hiermee maak ik de plannen visueel voor een klant zodat die weet welke kant we op gaan en we meteen een goed praatstuk hebben voor verdere stappen.

HANDS ON
Ik ben iemand die het best gedijt bij de afwisseling tussen werkzaamheden. Enerzijds op kantoor de plannen bedenken, digitaal maken door middel van schetsen, moodboards en sourcing en anderzijds het op de vloer staan. Ik draai mijn hand dus niet om voor het verven van een muurtje of het behangen van wanden. Ik heb een echte hands-on mentaliteit en vind het gaaf om deel te nemen aan de uitvoering. Op die manier kan ik tevens het concept bewaken, zoals we dat hebben afgesproken.
WIE BEN IK?

Ik ben een echte Brabander en daar ben ik trots op. Ik vind het dus ook prettig om lokaal te werken. Ik kijk graag een goede Netflix-serie en kan mezelf hier volledig in verliezen. Vanaf de bank even iemand anders aan het werk zien is heerlijk! Ik kijk daarom ook graag naar een trendy woonprogramma of Paleis voor een prikkie. Mijn rechter hersenhelft is veel beter ontwikkeld dan mijn linker. Ik heb, zodra dat kon, dan ook als eerste mijn boekhouding uitbesteed. Ik ben een sfeermaker, degene die de openhaard aansteekt én een enorme zoetekauw. In een bootje op het water kom ik helemaal tot rust. Raar genoeg ben ik een kattenmens en niet heel gek op honden, behalve op mijn eigen Toon natuurlijk!